۱۳۸۹ خرداد ۲۹, شنبه

از ازدواج با عشق تا جدایی با نفرت قسمت پنجاه وهفتم

××راه عروس و داماد نمونه شدن برای خونواده همسرتون××
ما همه آزادی رو دوست داریم و دوست نداریم از کسی اطاعت کنیم،اما احترام‌گذاشتن ، مداراکردن و توجه ‌کردن به خواسته‌های پدر و مادر همسرمون، اطاعت‌کردن و بردگی نیست.مثلا برای مهمونی شام شب جمعه ،از یک هفته قبل برنامه‌ریزی کردی و نهایت تلاشتم کردم تا پدر و مادرت به داشتن فرزندی مثل تو افتخار کنن و پدر و مادر همسرت هم در خونه فرزندش احساس آرامش کنن.اما همه چیز بخاطر یه حرف و حرکت ناخواسته بهم ریخت.هنوزهم نفهمیدی توقع اونها بالاست یا رفتار شما با اونها صحیح نیست.در اغلب موارد همینطور بی‌دلیل و اتفاقی به خاطر یه حرف یا حرکت نادرست و ناخواسته کار خراب میشه.شاید اگه در همه سالهای قبل از ازدواج ، از روابط تیره و تار عروس و مادرشوهر یا عروس و خواهر شوهر یا پدرزن و داماد یا مادر زن و داماد و.... برای ما حرف نمیزدن و راههای رفع این مشکل رو هم میگفتن،بعد از ازدواج اینقدر راهمون رو گم نمیکردیم.
1- بفهم و قبول کن
اولین قدم برای داشتن زندگی موفق انتخاب همسر از طبقه و جایگاه اجتماعی – فرهنگی شبیه بهم است.
روانشناسا معتقدن اگه افراد به رفتارهایی که حساسیت طرف مقابل رو برمی‌انگیزه آگاه باشن و برای لحظاتی که در کنارهم هستند این رفتارها رو انجام ندهن،بسیاری از مشکلات برطرف میشه.دلیل این موفقیت هم اینه که رفتارها و شیوه زندگی زن و مرد به هم نزدیکتره چون تربیت تقریبا مشابهی داشتن.اما گاهی به دلایل مختلف انتخاب همسر طوریه که خونواده‌ها شباهت کمتری بهم دارن و در نتیجه نقاط مشترک کمتری هم بین زن و مرد دیده میشه.اگه میخواین زندگی زناشویی موفقی داشته باشین،بعد از ازدواج باید تفاوتهای بین والدین خودمون و همسر‌مون رو بفهمیم و قبول کنیم تا بتونیم زندگی خوب و موفقی داشته باشیم.
2- باهوش باشین
مثلا پدر شوهرتون چایی پررنگ دوست داره شما اگه باهوش باشین چایی پررنگ پدرشوهرتون رو فراموش نکنین همیشه آرام و شاد زندگی میكنین این رعایتکردن، دقت و تیزهوشی شما رو نشون میده.
3- قضاوت نکنین
مثلا امکان نداره من حرفی بزنم و مادرت برخلاف من حرف نزنه. فقط دوست داره ایراد بگیره.اغلب ما با اظهار نظر بجا و نابجای مادر زن یا مادر شوهر‌ و... مشکل داریم.برای اینکه درست قضاوت کنیم،هر دفعه که قراره مادر و پدر همسر‌مون رو ببینیم، ذهنمون رو از رفتار‌ها و حرف‌های اونها پاک کنیم.فکر کنیم هربار اولین باریه که اونها رو میبینیم.گذشته با همه خوبیها و بدیهاش تموم شده.
4- سیاست داشته باشین
مثلا امروز چندروزه که با همسرت قهری چون رفتار مادرش خیلی بد بوده.پدرش هم انگار نه انگار ... دوست نداری با همسرت قهرکنی ولی رفتار بد پدر و مادرش رو چطوری تلافی کنی؟ قهر، بیتوجهی، بیتفاوتی، جر و بحث و.. با همسرت به دلیل رفتار نادرست والدینش رفتار بسیار اشتباهیه.روانشناسا معتقدن رفتار اشتباه والدین همسر‌مون رو نباید بحساب همسرمون بذاریم.از طرفی نباید دلخوریمون رو همونجا  پیش پدر و مادر همسرمون نشون بدیم.بنابراین با سیاست و بررسی دقیق مسائل و شرایط، حل هر مشکل و مسئله‌‌ای رو بزمانی که با همسرمون تنها هستیم،موکول کنیم.حضور نفر سوم در مسائل زناشویی یا قهر بجای صحبتکردن درباره مشکلات، بدترین راه ‌حله.فراموش نکنین كه هیچوقت نباید همسرمون رو بخاطر رفتار نامناسب پدر و مادرش تنبیه کنیم.
5- با والدینتون برنامه‌ریزی نکنین
مثلا برنامه تفریح امروز رو برای این بهمزدی که من با مامان و بابام و خواهرم قرار گذاشتم؟تا حالا حتما اتفاق افتاده که برنامه‌ای رو که از هفته قبل تنظیم کرد‌ین بخاطر قهر همسر‌مون که راضی نشد با پدر و مادرمون بیاد بهم زده باشین.در این صورت  فقط نباید در تصمیم‌گیریها و برنامه‌ریزیها، حضور و تصمیم پدر و مادرمون رو حتمی نشون بدیم.هر برنامه دسته جمعی فقط باید بصورت یه پیشنهاد مطرح بشه؛ نه یه ضرورت.
6- اونها رو حذف نکنین
مثلا اونقدر توی گوش بچه‌ها خوندی مادربزرگتون زن بدیه که بمادر من بی‌احترامی میکنه.بی‌اهمیتی به پدر و مادر همسرمون، حذف تدریجی اونها از زندگیمون، و کم‌کردن علاقه فرزندانمون به خونواده همسر‌مون و در مقابل توجه بیش از حد به والدین خودمون، رفتاری نیست که از چشم همسر‌مون دور بمونه.تلاش نکنین پدر و مادر و خونواده همسر‌مون را ازش دور کنین.این حرکت، ضربه روحی و روانی شدیدی به همسرتون و در نتیجه به زندگی مشترکتون میزنه.
7- سد راه نشین
مثلا قبل از اینکه به خرید‌های مادرت برسی، اول باید خرید‌های خونه خودت رو انجام بدی.فقط تو به پدر و مادرت میرسی؟ بقیه کجان؟روانشناسا معتقدن زن و شوهر نباید جلوی آزادی عمل همدیگه رو بگیرن.اجازه بدین همسرتون  آزادانه اونکاریکه دوست داره،برای والدینش انجام بده.در واقع هرچقدر به همسر‌مون آزادی عمل بیشتری بدیم، خودمون هم آزادی عمل بیشتری داریم.البته باید توجه داشته باشین که زیاد از حد نباشه که به زندگی مشترک خودتون ضربه بخوره.فراموش نکنین مادر و پدر همسرتون منحصربه‌فردترین افراد زندگیش هستند و در نهایت هیچكس نمیتونه بیشتر از یه پدر و مادر داشته باشه و توهین و بی‌احترامی به پدر و مادر اون، توهین به اونه.باید طوری عمل کنین که هر دو طرف رو داشته باشین
8- فخر نفروشین
مثلا چون پدر یا مادرم دوست نداره اینکار انجام بشه ماهم نباید انجام بدیم.روانشناسا معتقدن زن و شوهر نباید به هم دیگه فخر بفروشن و بقول معروف شخصیت همدیگه رو خورد کنن و دائما خونواده همدیگه رو توی سر هم بزنند.اینکار جز ایجاد حساسیت بین همسرتون و خونوادتون پیامد دیگه ای نداره.....با تشکر....علیرضا

۲ نظر:

لیلا گفت...

تشکر خیلی جالب بود و آموزنده

titu گفت...

سلام بشما لیلا خانم.خواهش میکنم.خوشحالم مورد توجه قرار گرفت.موفق و سربلند باشید.ممنونم ازتون