۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

از ازدواج با عشق تا جدایی با نفرت قسمت سی وپنجم

×× ازدواج موفق و شرایط ازدواج ××
ازدواج تنها راه مشروع و سالم تشکیل خانواده است. همه دینها به ویژه دین اسلام، ازدواج و تشکیل خانواده رو توصیه کردند. ازدواج به زن و مرد آرامش میبخشه و اونها رو از انحراف و رفتارهای جنسی پرخطر و غیر اخلاقی باز میداره.برای ازدواج علاوه بر نیاز به رشد جسمی و جنسی ، رشد روانی و اجتماعی هم مورد نیازه .در آخرهای دوره نوجوانی رشد جنسی تقریبا کامل میشه و فرد توانایی تولید مثل رو پیدا میکنه. در اواخر سنین نوجوانی اغلب دختر خانمها بفکر ازدواج می افتن، در حالیکه آقا پسرها در این سنین زیاد به ازدواج علاقه ندارن.برای یک ازدواج موفق، آمادگی زیستی، روانی، مادی و اجتماعی لازمه.به همین دلیل در صورت داشتن ازدواج زودهنگام، بهتره داشتن فرزند تا پس از ۲۰ سالگی به عقب بیفته. برای این منظور لازمه که زوجین با راههای صحیح تنظیم خانواده آشنا باشن.
معیارهای یه ازدواج موفق چیه ؟
انتخاب همسر از مهمترین تصمیمات فرد در زندگیست،چون میتونه آینده فرد رو رقم بزنه. تشکیل خانواده سالم و پایدار مثل هر امر مهم دیگه ای به فکر منطقی و تلاش نیاز داره.شما باید بر اساس معیارهای اصولی و منطقی همسر آیندتون رو بشناشین و انتخاب کنین و بعد از اون اقدام به ازدواج کنین.بصورت کلی اصالت خانوادگی بعنوان اساسی ترین معیار انتخاب همسر شناخته میشه.ایمان، اخلاق خوب و روان سالم، ویژگیهای ظاهری، سنی، تحصیلی، فرهنگی، تربیتی و اعتقادی از موارد اساسی در انتخاب همسر بشمار میاد.به چند مورد زیر توجه کنین:
1- سلامت جسمی و روانی
انسان سالم، خانواده سالم درست میکنه. بعضی از بیماریها ممکنه تهدیدی جدی برای سلامت فرد وهمسر آیندش باشه مثل ام اس.صرع.افسردگی شدید.مشکل روانی و... در این زمینه مراجعه به مرکز درمانی برای تشخیص و درمان ومشاوره قبله ازدواج لازمه.
2- منبع درآمد و داشتن شغل مناسب
برای یه ازدواج موفق و زندگی خوب مسأله شغل رو باید جدی گرفت(البته به غیر از افرادیکه در حال تحصیلات بالا هستن که بحثی جداست)با داشتن کار و درآمد،عشق و محبت زوجین توی منزل بیشتره با وجودیکه داشتن شغل و درآمد لازمه خوشبختی زوجینه،باید توجه داشت کنید که داشتن درآمد کافی هم به تنهایی نمیتونه حل کننده همه مشکلات یه خانواده و ضامن خوشبختی باشه.
3- داشتن تصمیم قطعی واراده برای ازدواج
هر کدوم از زوجین باید با دید باز و با رضایت خودش اقدام به ازدواج و تشکیا خانواده کنه.ازدواج نباید بعنوان راه حلی برای دور شدن از مشکلات خانوادگی باشه.بلکه ازدواج زمانی موفقه که با هدف تشکیل خانواده و آرامش روحی زوجین باشه.با وجودیکه والدین توی راهنمایی کردن فرزندشون در انتخاب همسر نقش زیادی رو دارن،اما این نقش باید بصورت مشاوره ای باشه و نباید بصورت تحمیلی و زور گفتن و گرفتن قدرت تصمیم فرزندشون درتعیین شریک زندگی آیندش باشه
4- سن مناسب و اختلاف سنی مناسب برای ازدواج
برای موفقیت در ازدواج، رعایت سن مناسب ازدواج خیلی مهمه.سن مناسب ازدواج برای دخترخانمها ۱۸ تا 25سال و برای آقا پسرها 25 تا 30ساله.معمولا اختلاف سن 5تا 10سال بین دختر و پسر برای ازدواج بنظر من خوبه.
5- مسئولیت پذیری و پاسخ به نیازهای جنسی روحی وعاطفی همسرمون
زوجین باید توجه داشته باشن که با تشکیل خانواده، نقشهای جدیدی براشون بوجود میاد که باید در مقابل اون مسئولیت پذیر باشن.زن و مرد متأهل نسبت به همدیگه متعهد هستن و باید با تمام وجود سعی در انجام وظایفشون کنن.یکی از مهمترین پایه های موفقیت یک زندگی زناشویی، شناخت دقیق نیازهای جنسی ، روحی و عاطفی همسرتون و تلاش در پاسخ  هرچه بهتر به این نیازهاست .زوجین باید در این زمینه ها به همدیگع کمک کنن بدون داشتن غرور و خجالت بیجا و تشویق کننده هم  و دوست همدیگه باشن. همچنین زوجین باید تلاش کنن تا در کنار همدیگه باشن و نه در مقابل هم.علاوه بر این، هر یک از زوجین باید مسئولیت تنظیم خانواده رو قبول کنن و تعداد فرزندان و فاصله مناسب تولد اونها رو رعایت کنن.
6- یه عشق و یه همسر
این مهمترین مورد در دوام و خوشبختی یه خانوادست. وفاداری به همسر، وفاداری به عشق رو دنبال خودش میاره
7- به همسر خودتون احترام بذارین و گذشت داشته باشین
زوجین باید در همه حال و درهر شرایطی به همسر خودشون احترام بذارن.رابطه جنسی و عاطفی زوجین بهم هیچوقت حق توهین و تحقیر همدیگه رو بهشون نمیده. با اولین توهین به همسرتون،اولین قدم رو برای فروریختن بنای خانواده برداشتین و اصالت خانوادتون رو زیر سؤال میبرین.هیچ اشتباهی از طرف همسرتون، بشما این حق رو نمیده که بهش توهین کنین.گذشت لازمه هر رابطه طولانی مدته.انسان در طول زندگی مرتکب اشتباهاتی میشه و گذشت و راهنمایی دوستانه همسرتون، زمینه جلوگیری از تکرار مجدد اون خطا رو فراهم میکنه،احساس صمیمیت رو تقویت میکنه و زندگی رو به کامتون شیرین میکنه.
8- معنویات
دین داری و توجه به دستورات مذهبی که به زیبایی در دین اسلام و سایر ادیان الهی وجود داره،مثل چراغی روشن در راه تاریک انسانه.زوجین باید به تقویت معنویات در همدیگه کمک کنن و در این صورته که عطر ایمان، فضای خونوادگیشون رو صفا میبخشه
9- زمان مناسب بچه دار شدن
توجه داشته باشین که از نظر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی درست نیست که یک زوج بلافاصله بعد از ازدواج بچه دار بشن و حداقل در دو سال اول زندگی باید از یه روش پیشگیری از بارداری استفاده کنن. بهترین سن حاملگی برای زن بین ۲۰ تا ۳۰ ساله. حاملگی قبل یا بعد از این سنین، احتمال خطر برای سلامتی جنین و مادر رو افزایش میده.همچنین فاصله کمتر از ۳ سال بین دو زایمان برای مادر و کودک، هر دو، خطرناکه.امروزه به دلایل زیادی بیشتر از دوبار حاملگی توصیه نمیشه.
انشالله در قسمت بعدی هدف از ازدواج و تشکیل خانواده رو بررسی میکنیم.این مطلب هم تقدیم به همه کسانیکه تصمیم به ازدواج دارن و تردید دارن برای تصمیم گیری و کسانیکه اقدام کردن به ازدواج و مشکلاتی پیش رو دارن.امیدوارم موثر واقع بشه برای تمامی دوستان........با تشکر......علیرضا

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام واقعا عالی و آموزنده بود میتونم سوال کنم شما الان مجردید یا متاهل البته ببخشید اگه فضولی نباشه؟

ترانه گفت...

شلام داداشی ممنون مثل همیشه عالی وموثر ممنون خسته نباشید

titu گفت...

سلام آبجی کوچیکه مرسی از شما.ممنونم شماهم خسته نباشید.سلام برسونید خانواده محترمو

titu گفت...

سلام بشما دوست عزیز خواهش میکنم شما لطف دارید به من.بنده در حال حاضر مجردم و تصمیم به ازدواج ندارم.مرسی از شما