۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

از ازدواج با عشق تا جدایی با نفرت قسمت سی ویکم

×× عشق و محبت حرف زدن نیست عمل کردنه ××
انسان بدون عشق نمیتونه به زندگیش ادامه بده و همش احساس میكنه یه چیزی كم داره. نقطه ‌اوج عشق در جامعه ما ازدواجه.روز بروز از آمار ازدواجهای اجباری كم میشه و دختر و پسر، ‌خودشون تصمیم به ازدواج باهم رو میگیرن. دراین شرایط وجود عشق و محبت بین طرفین، یكی از ‌علتهای مهم و تعیین‌كننده در این تصمیمه. پس میشه گفت كه تقریبا تموم ازدواجهای امروزی ‌با عشق شروع میشه.اما مهم، سرنوشت این عشقه كه به كجا كشیده میشه و ‌چه بلایی سر اون میاد و در زندگی زناشویی بعد از ازدواج چه نشونه‌هایی ازش باقی میمونه.‌برای اینكه بتونیم بكسی محبت كنیم اول باید دیدگاه طرف مقابل رو درباره محبت كردن بدونیم، اینكار ‌رو باید قبل از ازدواج انجام  بدیم تا ببینیم آیا كسی رو كه میخوایم بعنوان همسر انتخاب كنیم با روحیات ما ‌همخونی داره یا نه؟‌برای پیداکردن این دیدگاه باید این سوال رو از خودمون و طرف مقابلتون بپرسین كه به نظر شما اگه كسی شما رو دوست ‌داشته باشه چطوری باید اون رو ابراز كنه و نشونه محبت و عشق چیه؟
با جواب این سوال، ‌دیدگاه همه راجع به محبت معلوم میشه. بعضیها محبت رو بیشتر در مادیات می‌بینن مثلا از گرفتن یه كادوی ‌گرونقیمت می‌فهمن كه كسی دوستشون داره. بعضیها حرفهای عاشقونه رو دوست دارن و میخوان كسی كه ‌دوستشون داره دائم بهش ابراز علاقه كلامی كنه و......فهمیدن این اخلاقها در خودمون و طرف مقابلمون، به ما این امكان رو ‌میده كه محبت خودمونو اونطوركه میخوایم به همسرمون ابراز كنیم و نتیجه خوبی بگیریم.‌وقتی كسی رو دوست داریم، فقط با گفتن "دوستت دارم" نمیتونیم بهش ثابت كنیم كه حقیقتا دوسش داریم. عشق و محبت،حرف زدن نیست عمل کردنه.وقتی كسی رو دوست داریم بخاطر این دوست داشتن خیلی كارها ‌می‌كنیم و خیلی از رفتارها رو نیاید انجام بدیم.به موارد زیر توجه کنین و عمل کنین :
1- بهش به هیچ عنوان دروغ نگین
دروغگفتن و هر نوع پنهان کاری نسبت به شخصی که دوستش داری نه تنها حس اعتماد طرفین رو از بین میبره بلکه تداومی رو برای ابراز دوستی درپی نداره. چرا که در یک ارتباط زناشویی همراه با عشق و محبت تنها راستی و صداقته که ریشه ی  تموم رفتارهای منجر به قبولی متقابل رو بوجود میاره.
2- غرورش رو نشكن
بعضی وقتها شکستن غرور شاید برای رسیدن به خیلی چیزها خوب باشه ولی نه به این شکل که صراحتا برای طرف مقابل بکار ببرین. چون این کار یکنوع خورد کردن شخصیته و آثاری رو بدنبال داره که شاید در یک زمان کوتاه جبران اینکار چندان هم ساده نباشه.
3- به خانوادش و كسانی كه دوست داره احترام بذارین
‌همسر شما از دل یه خونواده اومده كه اگه اون خونواده نبود، همسر شما هم امروز دركنار شما نبود، پس به ‌خاطر وجود همسرتون كه دوسش داری باید از خونوادش ممنون باشی و به خاطر همسرت به خونوادش هم احترام ‌بذاری و مطمئن باش كه همسر شما قدر این احترام گذاشتن رو میدونه.
4- ‌زیاد از همسرت انتقاد نکن
این به معنی تایید همه جانبه همسرتون نیست چون هر كسی ایرادی داره،اما اگه كسی بخواد همیشه تنها ایرادهای ‌شما رو بگه قطعا خسته میشین.همیشه نقاط مثبت رو كنار نقاط منفی ببینین تا به همسرتون احساس ‌ارزشمند بودن بدین و از بهونه گیری بیخود پرهیز کنین.
5- با همسرت لجبازی نكن
وقتی همسرتون رو دوست داشته باشی در مقابل ‌خواسته‌ها و رفتارش اعتراضی نکن و به خواستهاش احترام بذار و لجبازی نکن که تاثیر بدی داره.مثلا خط تلفن همراه شما       مزاحم داره و همسرتون ازتون می خواد اونو عوض کنی شما باید بی بهونه و زود اینکارو بکنی و بفکر زندگیت باشی نه مزاحمات و دوستات و آشناهات
6- اگه اشتباهی در قبال همسرت مرتكب شدی راحت و بی قید و شرط ازش معذرتخواهی کن
اشتباه كردن توی زندگی، همیشه هست و یكی از راههای برطرف كردن اثر این اشتباه توی ذهن طرف مقابل، ‌عذرخواهیه كه اینکار برای كسیكه دوسش داری باید براتون خیلی راحت باشه چرا كه غرور برای معشوق جایی نداره و باعث کینه و جداییه.
7- همسرت رو در كارها و تصمیمهات شریک کن
وقتی همسرتون رو دوست داشته باشی همیشه میخوای نظرش رو ‌درمورد همه چی بدونی و كاری كنی كه اون رو خوشحال میكنه، پس همیشه باهاش مشورت كن و ‌تصمیم هات رو تنهایی نگیر.
8- ‌اگه مخالفتی با کار همسرت داری با آرامش قانعش کن
اختلاف نظر توی همه ی زندگیهای زناشویی وجود داره و طبیعیه اما ‌برخورد غلط همسران در این اختلاف نظرها میتونه مشكل ساز و برخورد درست میتونه سازنده باشه. پس اگه همسرتون رو دوست ‌داشته باشی با آرامش باهاش صحبت میکنی و علت مخالفتت رو واضح براش توضیح میدی و قانعش میکنی.
9- به همسرت در كارهاش كمك کن
زن و مرد باید در همه چیز با هم همكاری داشته باشن. درسته كه این دو، ‌در زندگی وظایف مشخصی دارن اما امروزه این مرزها كمرنگ شده و زن و مرد در بیرون و توی خونه و در همه ‌چیز با هم همكاری میكنن. پس براحتی میشه این كمك كردن رو در زندگی امروزه معنی کرد و ارزش قائل شد.‌‌
10- اگه همسرت بعضی وقتها حوصله نداشت و ناراحت بود بهش كمك کن
اگه همسرتون ناراحت یا عصبانی یا بی‌حوصله است ‌اگه دوسش داشته باشی تموم تلاشتو رو میكنی كه این احساس بد رو ازش  دور كنی یا اگه لازم باشه بهش ‌فرصت بده تا بتونه بحالت عادی برگرده نه اینكه بیشتر همسرت رو ناراحت تر كنی.گاهی ‌آرامش داشتن مقابل كسی كه عصبانیه اون رو بیشتر عصبانی میكنه. اگه همسرتون رو عصبانی كردی با ‌آرامش بیموقع خودت، اون رو عصبانیتر نكنی چون اون فكر میكنه اونقدر براش ارزش نداری كه وقتی ناراحته ‌عین خیالت نیست.
11- ‌راحت اشتباهش رو ببخش و فراموش كن
درسته که بعضی اشتباها بخشودنی ‌نیست اما تعدادش خیلی كمه و معمولا توی زندگی اشتباهای كوچیكی پیش میاد كه میشه با محبت ازشون ‌گذشت و با صحبت‌های منطقی، از تکرار دوبارش جلوگیری كرد.
12- ‌از اینکه كنار همسرت هستی خوشحال باش و از كنارش فرار نکن
بعضی از زن و شوهر‌ها دائم ‌میخوان از هم فرار كنن و تنها باشن و یا وقت خودشون رو با دیگران یا دوست و فامیل بگذرونن. درسته كه ممكنه گاهی انسان، به ‌تنهایی و خلوت كردن نیاز داره اما طبیعتا در اكثر اوقات از اینکه دركنار کسیكه دوسش داری هستی لذت ‌میبری و میشه این خوشحالی و لذت رو نشون بدی تا همسرتون بدونه كه در كنارش خوشحالی. 
13-‌ توی جمله هات كمتر از "من" استفاده كن و بیشتر از همسرت و خوبی‌هاش بگو
با انجام این راه در واقع كارهایی كه ‌خودمون از همسرمون انتظار داریم رو بیان میکنیم ‌
این مطلب هم تقدیم به دوستان خوبم که در شهرستان شاهرود هستن و تعداد زیادی از این عزیزان با من تماس گرفتن و از من راهنمایی خواستن.ممنون از همه شما امیدوارم موثر واقع بشه براتون.......با تشکر.....علیرضا

۴ نظر:

نسترن گفت...

سلام.مطالبه فهميدني و اموزنده اي بود!!!مرسي

titu گفت...

سلام نسترن خانم نظر لطف شماست ممنونم

ترانه گفت...

سلام داداش گلم خوندم واقعا عالی بود مثل همیشه ممنون بابت اینهمه اطلاعات مفید

titu گفت...

سلام آبجی گلم مرسی که خوندی امیدوارم توی زندگی آیندت موثر واقع بشه.ممنونم ازت